b

b

-

-

fredag 23 april 2021

Jag ser bara blått

 


Just nu är det betydlig mer färger i trädgården och runt om, trots kyliga vindar och ganska kyliga prognoser med... Inte bara väderprognoser...



Vaknade av ett prasslande, skramlande och visslande ljud utanför fönstret. Klockan lite över fyra.  Det visade sig att stararna var så morgonpigga och städade sin holk eller "producerade"  ägg. Det var svårt att avgöra, men jag blev glad. Starar har bott i min trädgård sedan jag kan minnas, men de senaste två eller tre åren valde de bort mina holkar...

Vi tillverkade nya, lite "finare" och ja, vilken lycka! Starfamilj bildas här igen! Hoppas även att jag får möjlighet att fånga de på bild. 

I övrigt upplever jag att fågelkvitter i år är mycket mindre och det verkar att det är mycket mindre små fåglar som flyger runt. Även pilfinkar  som brukade vara i stora grupper i min häck är bara få par i år... Är det kylan, aprilsnö eller något annat? Oroväckande i alla fall... Och inga kräldjur än så länge. Det är också lite märkligt...

Krokusar bleknade och återgick med full kraft till lökarna. De var praktfulla denna vår och kom i rätt tid för humlor och bi. Lyckades skapa en mobilfilm :-) och ber om ursäkt för kvalitet på den, men jag har inte lärt mig än att redigera filmer, så den är alldeles rå...

 


 

 

Det är härligt med våren, allt det fräscha och nya! Om det kunde också varit så hoppingivande i den mänskliga världen, men över den får jag gnälla en annan gång. 

 



 


 








4 kommentarer:

  1. Fin separation mellan för- och bakgrund i bilderna här. Är de fångade med något gammalt objektiv du berättat om tidigare? Vad gäller fåglars uppträdande kan jag bara hålla med. Allt är försenat också i Skåne. Och det är ju så klart ingen vits att de kommer innan mat finns beredd för dem. Senaste dagarna har det i alla fall börjat släppa något med skräntärnor, grönbena och skedand upp på scen. Det blir kanske sommar i år också.
    Hälsningar,
    Deerhunter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är olika bilder här, men de flesta är tagna med gammalt Olympus objektiv 55mm/1,2 och 50mm digitalt, som var mitt första makroobjektiv. Tusen tack för dina rader :-)

      Radera
  2. Cudne. Straciłam wieloletnią przylaszczkę na balkonie, dlatego w tym roku posadziłam nowe, mam nadzieję, że się zadomowią.
    Pozdrówki.

    SvaraRadera
  3. Vilket ljuvligt surr!! Precis så där såg det ut här en dag eller två men nu känns det helt öde och tyst. Någon enstaka humla och fjäril har jag sett i dagarna men annars känns det mer som vinter och att djuren gått tillbaka till sin vila.
    Fantastiska bilder som du visar för oss!! Jag njuter och beundrar. Och tänk att du har familjen Stare hos dig <3 Om du saknar pilfinkarna kan jag skvallra att dom har nog flyttat hem till mig :) Vi har massor och jag tror att något par hittat till en av holkarna liksom blåmesparet. Snart går vi in i maj och jag hoppas verkligen att våren kommer på riktigt och ger oss värme och lite färg i naturen. För nu får det allt räcka med kyla, snö och hagel. Brrr
    Önskar dig en fin Valborg!!

    SvaraRadera