b

b

-

-

onsdag 17 april 2013

Rådjurs delikatess / Przysmak saren






Jag blev nästan euforiskt när jag såg mina krokusar blomma trots de kyliga nätterna med många minus grader på sistone. Ja lökarna klarade sig fint vid kylan, men jag är osäkert om jag klarar rådjurs hunger... Just nu är jag krokus vakt och söker ivrigt efter något som kan skrämma min vackra men ovälkommen gäst... I går kom han på besök vid lunchtiden! och vi blev skrämda båda två, han och jag, när vi fick syn på varandra...
Jag har också en massa tulpaner...















***

Zakwitły krokusy i cieszą oczy intensywnymi kolorami. Martwiłam się o nie te ostatnie noce, kiedy powystawiały główki, a tu porządnie przymroziło. Krokusy są jednak wytrzymałe. Nie wiem jednak, czy ja wytrzymam wizyty pięknych saren... Na polach i w lesie jest wciąż "nago", zwierzęta szukają więc desperacko pożywienia i zaglądają do ogrodów, gdzie krokusy i tulipany są ich przysmakiem.
 Wczoraj w południe w pełnym słońcu!, kiedy napawałam się wiosennym ciepłem, na moje grządki wmaszerował piękny koziołek. Przestraszył mnie chyba równie silnie, co ja jego. Uciekł. Był jednak z wcześniejszą wizytą, bo w kilku miejscach zniknęły krokusy, a szafirki zostawił mocno przycięte...  



































14 kommentarer:

  1. Så fint! De gula behøver du inte vakte. Rådjur tycker inte om gula blommor...

    SvaraRadera
  2. Kolla in mina rådjursskrämmor, det har funkat än så länge och jag ska sätta upp fler rep över tulpan listen! Dina bilder är verkligen vackra!
    Vårkram Lotta

    SvaraRadera
  3. No cóż... krokusy cieszą nasze oczy, ale biedne sarenki muszą coś jeść... nie żałujmy im. Kwiaty i tak zwiędną. Ściskam czule ;)

    SvaraRadera
  4. Piękne zdjęcia, cudownie pokazałaś krokusy :) Koziołku poszukaj jedzenia w innym miejscu.

    SvaraRadera
  5. Beautiful flowers, miraculous colours:) I am greeting

    SvaraRadera
  6. Först fattade jag inte vad du menade, men jag antar du menar att de älskar krokusarna/brita

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Åh, vilka vackra blommor och fantastiska bilder av dem. Hm, förstår att det är ett bekymmer med rådjuren, vi har samma problem här hemma... frugan har fullt arbete med att mota bort rådjuren, själv så är jag väldigt glad i våra fyrbenta vänner. Så vi har en form av intresse konflikt här. Som Kristina skriver så brukar de låta bli de gula.
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  8. such lovely little Spring gifts - love your photos!!

    warm hugs
    isabella

    SvaraRadera
  9. Zdjęcia kolorowych krokusów są po prostu wspaniałe. Ostatnie zdjecie jest urocze. Pozdrawiam .

    SvaraRadera
  10. Åh har våren kommit så långt hos dig..här har snön just försvunnit. Men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge :)

    SvaraRadera
  11. Ljuvligt vackert! Hoppas krokusarna slipper bli rådjursmat :) och du får njuta länge av skönheten i rabatten.
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  12. Ja du min vän, inte lätt detta med vackra blommor, kontra vackra rådjur:) Man vill ju helst att båda två ska få förgylla ens tillvaro, men det verkar vara en omöjlig ekvation!?
    Jag matar ju rådjuren på vintern och konstigt nog så få de flesta av mina växter vara ifred på sommaren...innan jag började matningen var de jämnade med marken så fort de kom upp::))
    Lycklig är du som får njuta av de läckra krokusarna...jag njuter här hos dig då mina stackare...de som har orkat upp, är i miniformat...kanske därför de ratas av rådjuren??
    Tack för ljuset och färgerna och din ljuvliga sippa i förra inlägget...
    min duva flyger med mig mot norr om några dagar, kanske hon hinner en sväng neråt västkusten innan,
    hon kommer...när hon kommer,
    Sänder många varma kramar så länge!

    SvaraRadera
  13. Underbara bilder av blomstren! å inte minst av rådjuren med den fina stenmuren bakom.

    och Din header är fantastisk!!

    SvaraRadera
  14. så ljuvligt vårligt, hoppas din objudna gäst lämnar allt det vackra ifred

    SvaraRadera